Урок
№ 45
Тема
. Образ Башмачкіна та засоби його створення.
1. Дайте
відповіді на запитання.
-
Образ Башмачкіна – сталий, показаний в розвитку чи змінюється? (змінюється).
-
Хто з персонажів впливає на нього, призводить до таких змін? (Петрович і
генерал).
-
Хто такий Петрович? (кравець, колишній кріпак)
-
Що вам відомо про його зовнішність? (Він рябий, мав криве око;великий палець на
нозі зі знівеченим нігтем).
-
Які звички він мав? (Пиячив – скидав ціну;був тверезим – піднімав).
-
Як вплинув Петрович на Акакія Акакійовича? (Змусив пошити нову шинель).
-
До чого це призвело? (Жорсткої економії; появи мети в житті).
-
Образ Петровича пов’язаний з позитивними чи негативними змінами в житті Акакія
Акакійовича? (Позитивними).
2. Завдання:використовуючи цитати, дібрані
вдома, першій групі схарактеризувати образ Башмачкіна до появи нової шинелі;
другій – його образ з її появою.
3. Скласти сенкан
1.«Акакій Акакійович у старій шинелі»;
2 «Акакій Акакійович у новій шинелі»).
4. Дайте свою характеристику головному персонажу
повісті одним словом чи фразою, починаючи зі слів «Акакій Акакійович – це...»
Домашнє завдання
Для всіх
Підготуватись до написання тесту;
повторити визначення понять «романтизм», «реалізм»,
знайти відповідні елементи у повісті.
Індивідуально
скласти сенкан «Башмачкін-привид».
Урок
№ 46
Тема.
Урок розвитку мовлення (письмово). Твір-роздум «Як має жити людина?» (за
творами О. де Бальзака, М.В. Гоголя).
1. Виконайте
тестову роботу.
Тестова робота.
1. М.В. Гоголь –
а) російський письменник;
б)український письменник;
в) російський і український письменник.
2. Збірка повістей, яка принесла славу Гоголю, має назву:
а) «Вечори на хуторі біля Диканьки»;
б) «Арабески»;
в) «Миргород».
3.Сюжет «Ревізора» та «Мертвих душ» Гоголю підказав:
а) Жуковський; б) Пушкін; в) Крилов.
4. Країна, яку Гоголь назвав «батьківщиною своєї душі»:
а) Росія; б)Україна; в) Італія.
5. Повість «Шинель» входить до циклу
а) повістей «Вечори на хуторі біля Диканьки»;
б)повістей «Миргород»;
в) петербурзьких повістей.
6. Улюблена справа Башмачкіна:
а)пришивати гудзики до шинелі;
б)переписувати ділові папери;
в)ремонтувати взуття.
7.Образом-символом його безпросвітного життя є:
а) стара шинель;
б) потерті чоботи;
в) драний капелюх.
8. Щоб стати іншою людиною, Акакію Акакійовичу потрібно
було:
а) пошити нову шинель;
б) полагодити чоботи
в) купити новий капелюх
9. В перший же вечір обновку Башмачкіна:
а)порвали;
б) поміняли;
в) вкрали.
10. Привид, що блукав Петербургом, зник після того як:
а) знайшов свою шинель;
б)зідрав шинель з плечей генерала;
в) помстився викрадачу.
11. Образ Акакія Акакійовича – це образ:
а)месника;
б ) «маленької людини»;
в)нікчемної істоти.
12. Гоголь хоче донести до читача думку, що:
а) будь-який злочин мусить бути покараний;
б) кожна людина повинна прагнути досягти своєї мети;
в) якою б слабкою не була людина, вона не заслуговує
знущання й презирства.
2. Пам’ятайте!
Твір-роздум
– особливий текст, будова якого визначена законами логіки. До того ж
оцінювання висловлення було б суб’єктивним, якби вчитель керувався лише
критерієм «подобається – не подобається». Тож дотримання певної визначеної
схеми під час написання твору-роздум – доконечна вимога, виконання якої
допоможе учневі переконливо довести свою думку, а вчителеві дасть орієнтири для
об’єктивного оцінювання. Отож пропонуємо старшокласникам запам’ятати структуру
твору-роздуму:
1.Теза
2.
Аргументи.
3.
Приклад з літератури чи інших видів мистецтва.
4.
Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
5.
Висновок.
Середня
частина може варіюватися: або подаємо одразу всі аргументи (мінімум два), або
по одному, наводячи після кожного приклад. Тоді схема твору матиме такий
вигляд:
1.Теза.
2.
Перший аргумент.
3.
Приклад з літератури чи інших видів мистецтва.
4.
Другий аргумент.
5.
Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
6.
Висновок.
Слід
наголосити на логічному зв’язку всіх елементів структури: аргументи доводять
тезу, приклади підтверджують правильність аргументів. Це означає, що коли
висунути дві тези, то потрібно аргументувати кожну з них двома доказами й до
кожного добирати приклади. Тут неважко й заплутатися. Тож треба намагатися
чітко й лаконічно викладати свої думки.
Спеціальні
слова й вирази у творі-роздумі
Теза Я думаю, …
Я
вважаю, …
Мені
здається, що …
На
мою думку, …
На
моє переконання, …
Моя
точка зору на цю проблему така: …АргументиЯ так вважаю, тому що …
Чому
я так думаю? Тому що …
Аргументом на користь моєї думки може
бути те, що …
До
того ж …
Довести
своє твердження я можу такими аргументами:
по-перше,
…, а по-друге, …
На
користь моєї думки можу навести такі аргументи: …
Моє
переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …,
а
по-друге, …
Хоч
моя думка, можливо, видається дивною, спробую переконати вас такими аргументами:
…
Памятайте!
В абсурдному світі – світі, де цінують чин, а не людину,
переймаються своєю «значущістю», а не справедливістю, - цілком логічним буде
саме такий фантастичний фінал. (Читання епіграфа).Тільки так могла
восторжествувати справедливість у світі, який забув, що всі люди – брати, і
кожен з нас приходить у цей світ, щоб виконати свою певну місію. Простягти руку
бідному і зневаженому, обняти його як брата і допомогти знову відчути себе
людиною – найвищий подвиг, на думку Гоголя.
Під впливом його петербурзьких повістей з’являються такі
твори Некрасова, як «Про погоду», «Пісня про вільну людину»; Салтикова –Щедріна
– «Заплутана справа»;Достоєвського – «Бідні люди», «Записки із мертвого дому»,
«Принижені й скривджені»; Гаршина – «Художники»; Чехова – «Три роки» та інші.
Микола Васильович перший побачив «маленьких людей»,
перший показав їх в російській
літературі і перший підняв голос на їхній захист.
Домашнє
завдання
Для всіх
1.Завершіть фразу, що починається словами:
«Уроки за повістю Гоголя «Шинель» навчили мене...»
2 Поясніть вислів. «…... с этих пор
совершенно прекратилось появление
чиновника-мертвеца: видно, генеральская шинель пришлась ему
совершенно по плечам...
М.Гоголь.
3. Підготуватися до підсумкової контрольної роботи.
Індивідуально.
1.
Створіть
відеоролик «Усі ми вийшли з гоголівської «Шинелі».
.
где ответы
ОтветитьУдалить