Рада бачити Вас на сторінках свого блогу! "Світова література - мистецтво самовираження за допомогою слова " Акутагова Рюноске "Читають всі, але далеко не всі вміють читати" Ф.Варан

На допомогу вчителю




Плейкасти на уроках зарубіжної літератури. 

Думка про те, що уроки літератури вирізняються з-поміж усіх інших
навчальних предметів, не потребує доказів. Саме література виконує головну
роль у формуванні світогляду, характеру й особистісних якостей, естетичних
смаків учнів. На сучасному етапі вивчення літератури значну роль відведено
вихованню серйозного, вдумливого читача — людини з розвиненим
критичним мисленням, здатної оцінювати себе і навколишній світ, що не
можливо без формування базових якостей особистості, розвитку її активного
начала.
Сучасний урок літератури – це продуктивний урок, на якому учень
відтворює набуті раніше знання під час опанування нового змісту предмета,
засвоює практичні дії, формує світогляд, самостійність, активність, творче
мислення, це урок, який побудований з урахуванням вимог сучасної освіти.
Відомий в Україні методист Н.Волошина стверджує: “Урок літератури
сьогодні - це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і натхнення думки, і
радість пошуків, створені спільними зусиллями учня і вчителя”.  На мою думку, на уроці має бути створена не просто робоча обстановка, не
тільки увага до того, що відбувається, а й певний емоційний тон, настрій,
суголосний емоційній домінанті твору, що вивчається. Це важке завдання,
специфічне саме для уроку літератури. Учитель має сам перейнятися цією
емоцією і поширити її на клас — за допомогою художнього слова, своїх
коментарів до нього, завдяки майстерності педагога, знавця і актора. Тож часто створюємо та використовуємо на уроках плейкасти. На етапі актуалізації знань вони дуже корисні, а як засіб висловлення власних думок після прочитання твору, сплеск емоцій, плейкаст можна використовувати і як узагальнення матеріалу, релаксацію та у вигляді творчого домашнього завдання.
Що ж таке плейкаст? (Від слів «Play» (грати, виконувати) і «broadCast» (широке мовлення). Це своєрідна мультимедійна листівка, що складається з оригінального фону, на який накладаються потрібні слова і музика, за допомогою якої ви можете яскраво виразити свої емоції, подарувати щастя і посмішку вашим рідним і друзям. Адже коли мелодія кожною нотою відбивається в серці, коли один погляд на зображення переносить тебе у світ емоцій, а приємні, хвилюючі слова западають у душу – чи це не щастя? Плейкасти використовують для того, щоб привітати з Днем народження або з будь-яким іншим святом, висловити власні думки або розповісти про якісь події. Варіанти використання плейкастів обмежені тільки фантазією їх творців: відправити плейкаст другу чи просто розмістити в галереї сайту; привітати зі святом чи освідчитися в коханні або надіслати звуковий лист із Києва до Парижа. Якісний плейкаст може бути таким же гарним, як найсмачніші смаколики, вишуканим, як найкращий і найдорожчий дарунок. Головне – продумати загальну композицію плейкасту - підібрати картинку, текст і музичний файл, які повинні гармонійно поєднуватися в електронній листівці. Такі незвичайні листівки завжди привертають увагу не тільки зовнішнім виглядом, але й індивідуальністю – кожен може створити саме те, що припаде до смаку його адресату. Достатньо лише приділити трохи часу, обираючи необхідні файли – і результат буде неперевершеним.
Створення плейкасту розвиває не тільки любов до літератури, а й допомагає учням краще освоїти комп’ютерну грамотність, відкрити нові імена, або розширити свої знання, про діячів мистецтва та твори живопису, музікальні твори, навчитися мелодекламації (читання поезій чи прозових творів під музичний супровід). А, доторкнувшись душею до всього цього, учень не може не намагатися розкрити власні таланти, вкласти у створене душу, розширити своє світобачення, виховувати вміння втілювати свої креативні думки у естетичну форму.
Створювати плейкасти нескладно. Набирамо «плейкаст», реєструємося у «Рlaycast» . На вашу поштову скриньку прийде лист із підтвердженням реєстрації, після чого ви зможете потрапити на сторінку, де, натиснувши клавішу «Моя сторінка», потрапите до свого аккаунту. А там вже не має меж Вашій творчості: використовувати можна музику, живопис, ілюстрації до творів та відео. Створивши власний плейкаст Ви можете попередньо його переглянути та редагувати до того моменту, поки Ваша робота Вас влаштує. А там вже, натиснувши кнопку «Опублікувати», сміливо публікуєте Вашу роботу. Якщо Ви захочете поділитися нею з колегами, чи учнями, то можете поширити її у соціальних мережах. Пропоную Вашій увазі плейкаст до творчості Ф. Кафки.


Автоматическая генерация цитат и афоризмов в постеры. 
Совершенно случайно, скачивая программку для создания "хмаринок слів" увидела программу для создания постеров.Очень простую и удобную для работы на телефоне Poster Maker, которую Вы легко сможете скачать в Плей Маркет. Данная программа являеться простым приложением по созданию постеров. Оформляйте свои любимые цитаты и афоризмы в красивый постер и делитесь ним с друзьями в социальных сетях. Вам необходимо лишь ввести текст, выбрать цветовую тему и нажать кнопку, все остальное программа сделает сама.Постеры генерируются случайным образом. Вы можете обновлять постер до тех пор, пока не получите свое произведение искусства.Желаю удачи!

A7-studio
21 апреля 2017 г. · 
P.S. Друзья, представляем вам наше новое приложение для автоматической генерации плакатов.
PoserMaker в Фейсбуке






2017-2018

Лист МОН від 17.08.2017 № 1/11-8269 “Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах”

Міністерство освіти і науки надало переліки навчальних програм, науково-методичних посібників та підручників, які відомство рекомендує для використання у початковій сколі, середній та старшій школі. Відповідний лист підписано заступником міністра Павлом Хобзеєм.

МОН вимагає від чиновників відчепитися від учителів










Міністерство освіти і науки вимагає від органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів забезпечити неухильне дотримання принципів педагогічної свободи вчителя. Про це йдеться у листі МОН, що підписаний заступником міністра освіти і науки Павлом Полянським.

Зокрема, заступник міністра наголошує, що одним з пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі управління.

"В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію, продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів, органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю функцій", - йдеться у листі.

У Міністерстві освіти акцентують увагу на тому, що на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої документації.

"Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій", - наголошується у листі Міносвіти.

В освітньому відомстві зазначать, що особливо обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці семестру та навчального року. У зв'язку з чим у МОН наполягають на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.

Зокрема, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу освітніх чиновників різних рівнів на тому, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.

Також у МОН наголошують, що створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління освітою.

У листі зазначається, що законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і неприпустимим.

Насамкінець, у Міністерстві освіти і науки звертають увагу учасників освітнього процесу на те, що вибір форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.

"Дотримання цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти", - зазначають у Міністерстві освіти і науки, звертаючись до органів управління освітою, керівників інститутів післядипломної педагогічної освіти, керівників методичних кабінетів та центрів, а також керівників навчальних закладів.

Додатково див.: Лист МОН № 1/9-630 "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя".


Лист МОН України № 1/9-437 від 17.08.2016 Лист МОН України № 1/9-437 від 17.08.2016
Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
МІНІТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-437 від 17.08.2016
Управління (департаменти) освіти
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Інститути післядипломної
педагогічної освіти
Щодо методичних рекомендацій
про викладання навчальних предметів
у загальноосвітніх навчальних закладах
Міністерство освіти і науки України надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016/2017 навальному році.
Просимо довести їх до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів та вчителів.
                       Заступник Міністра                                                                   П.К.Хобзей

Прикріплені файли

Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів



Норми тривалості робочого часу - 2017



Державні свята:
r321201 01 січня 2017 r321281 Новий рік;
r321202 07 січня 2017 r321282 Різдво Христово;
r321203 08 березня 2017 r321283 Міжнародний жіночий день;
r321204 16 квітня 2017 r321284 Пасха;
r321206 01 та 02 травня 2017 r321285 День міжнарoдної солідарності трудящих;
r321206 09 травня 2017 r321286 День Перемоги;
r321207 04 червня 2017 r321287 Трійця;
r321208 28 червня 2017 r321288 День Конcтитуції України;
r321211 24 Серпня 2017 r321289 День незaлежності України;
r321208 14 жовтня 2017 r321288 День захисника України;
Перенесення, щo викликані збігом вихідних тa державних свят:
r321275 вихідний 01 січня, неділя r321276 переноситься нa понеділок 02 січня;
r321277 вихідний 07 січня, неділя r321278 переноситься нa понеділок 09 січня;
r321279 вихідний 16 квітня, неділя, Пасха r321280 переноситься нa понедiлок 17 квітня;
r321281 вихідний 04 червня, неділя, Трійця r321282 переноситься нa понедiлок 05 червня;
r321283 вихідний 14 жовтня, субота, День захисника України r321284 переноситься нa понедiлок 16 жовтня;
.

Письменники-ювіляри -2017 року


У 2017 році літературний світ буде відзначати десятки ювілеїв геніїв пера. Завдяки їхнім творам кожна людина може поринути в атмосферу радості і смутку, забути про насущні проблеми і знайти відповіді на свої питання. Література – це цитадель знань і, безсумнівно, письменники-ювіляри 2017 року внесли значний внесок у будівництво цієї вічної стіни натхнення і свята.

РОСІЙСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ

10 квітня 1937 року народилася Белла Ахмадуліна – одна з найбільш проникливих поетес XX століття. Її вірші переписувались і переспівувалися, а збірники з її творами розліталися з книжкових полиць, не встигнувши на них затриматися.
80-річний ювілей у 2017 році святкує сучасна письменниця Вікторія Токарєва. Вона знаменита тим, що стала автором сценарію до улюбленого багатьом кінофільму «Джентльмени удачі», а також за численними романами та розповідями, які мають у літературі жанр сучасної прози.
27 січня 2017 року 85-річний ювілей відзначила б Римма Казакова – російська поетеса і автор багатьох пісень.
13 березня відсвяткує свій ювілей Володимир Семенович Маканін – російський письменник, відомий своїм романом «Андеграунд, або Герой нашого часу», за його романами знімали фільми Данелія і Вчитель. Його книги перекладені на англійську, німецьку, французьку та іспанську мови.
8a9f96192ff5cc0b3c297986dccaa869 Письменники ювіляри 2017 року
Один з найбільш «гучних» свят буде відзначати російська література 15 березня 2017 року, коли виповниться 80 років з дня народження відомого «сільському» письменнику Валентину Распутіну.
2 червня 80-річний поріг перейде вітчизняна поетеса Юнна Петрівна Мариц, відома своєю творчістю для дітей.
19 серпня 2017 року відомому російському драматургу Александрові Вампилову виповнилося б 80 років. Його комедія «Старший син» насправді має трагічну підгрунтя довіри, смутку і самотності дорослої людини. Твори Вампілова і понині має життя в постановках театральних сцен.
Поет і за сумісництвом сценарист Геннадій Шпаліков зазначив б у вересні 2017 року 80-літній ювілей.
95 років у 2017 році відсвяткував би відомий поет-фронтовик, учасник Великої Вітчизняної війни Семен Петрович Гудзенко.
У цьому ж місяці 85 років виповнюється російському і сучасному письменнику, автору «Монументальної пропаганди» Володимиру Миколайовичу Войновичу.
9078deb60a1da52476d02581aed55fde Письменники ювіляри 2017 року
Романтик і поет, чиї вірші звучать сучасно сьогодні, – Роберт Рождественський в 2017 році відзначив 85-річний ювілей.
Відомі й улюблені дитячі письменники відзначають ювілей у 2017 році – 70 років виповнюється Григорію Остеру і 80 років – Едуарду Успенському.

РАДЯНСЬКІ І РОСІЙСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ

Ювілярами 2017 року в галузі літератури є талановиті радянські, російські прозаїки і поети.
25 листопада святкується 300-річний ювілей у геніального, за висловом Бєлінського, і того, до кого «Урочистої хвали до нього лине шум», як писав про нього Пушкін, – письменника Олександра Петровича Сумарокова. 10 квітня 200-річний ювілей святкується у російського прозаїка, поета, публіциста, автора дослідження «Ломоносов в історії російської літератури і російської мови», яке принесло йому ступінь магістра російської словесності – Костянтина Аксакова. 200-річний письменник-ювіляр 2017 року – Микола Іванович Костомаров.
Великий вітчизняний драматург, творець трилогії «Картини минулого» і людина нелегкої долі – Олександр Васильович Сухово-Кобилін народився 200 років тому 29 вересня 1817 року.
9ed71ed0377d28b1581298e07634dcc7 Письменники ювіляри 2017 року
Сучасник Сухово-Кобиліна та Аксакова – талановитий поет Олексій Костянтинович Толстой народився 200 років тому 5 вересня 1817 року. Це одна з ключових літературних постатей в навчальній літературі. Школярам він відомий з історичних творів – циклу із трьох творів «Смерть Івана Грозного», «Цар Федір Іоаннович», «Цар Борис», а також роману «Князь Срібний».
Шанувальники поезії в майбутньому році відзначать велику дату – 150 років від дня народження виповниться поетові, який писав у жанрі символізму, однією з головних фігур епохи Срібного століття Костянтина Бальмонта. Його сучасник і колега по «серябрянной» поезії – Ігор Северянин народився 130 років тому.
У 2017 році 120-річний ювілей відзначить драматург, автор патріотичний творів, учень Буніна і автор військової повісті «Син полку» – Валентин Петрович Катаєв.
165 років 20 лютого виповнюється російському письменнику Миколі Георгійовичу Гаріну-Михайлівському.
Цей місяць позначений датою 125-річного ювілею у Костянтина Федіна – неоднозначного письменника свого часу, влаштував цькування на Пастернака і виступав за заборону публікації роману Солженіцина «Раковий корпус». Його відомі праці – політичний роман «Викрадення Європи», мемуари «Письменник, мистецтво, час» і «Гіркий серед нас».
140 років виповнюється в березні Олексію Силычу (Силантьевичу) Новікову-Прибою, удостоєний Сталінської премії за роман «Цусіма».
110 років від дня народження 10 березня виповнюється поетесі Лідії Корніївні Чуковской – дочки прославленого письменника. У цьому ж місяці її батька – великого дитячого поету і публіцисту – Корнія Івановича Чуковського виповнюється 135 років.
0fd5024af043abf54544c8e5b860d1cc Письменники ювіляри 2017 року
В 1912 році – 105 років тому народився російський поет і драматург Олександр Гладков.
Ювіляр 2017 року – Максиміліан Олександрович Волошин, якому б виповнилося 140 років.
Сучасник і улюбленець Пушкіна, вірші якого він обожнював, – Костянтин Миколайович Батюшков народився 230 років тому. У цьому ж році 220 років тому з’явився на світ спільний друг поетів, однокурсник Олександра Сергійовича, декабрист, який провів в ув’язненні 15 років, написав свої відомі твори «Смерть Байрона» і пронизливе вірш шкільної програми «Доля російських поетів» – Вільгельм Карлович Кюхельбекер.
120-річний ювілей в 2017 році буде у вітчизняного поета і прозаїка Петра Орешина.
У жовтні світ поезії буде святкувати велику дату – 125 років з дня народження одного з найулюбленіших, проникливих і тонких поетес – Марини Іванівни Цвєтаєвої.
3 листопада виповнилося б 130 років дитячому письменникові Самуїла Яковича Маршаку, чотири рази одержувач Сталінської і один раз Ленінської преміями за книги для дітей.
Письменник-ювіляр 2017 року – Вікентій Вікентійович Вересаєв – лауреат останньої Пушкінської Премії за переклади давньогрецької поезії, автор романів «Сестри» і «У глухому куті», 16 січня виповнюється 150 років з дня його народження.

ЗАРУБІЖНІ ПИСЬМЕННИКИ

Твори зарубіжних письменників XVIII-XIX-XX століть залишили значний відбиток у літературі, надавши вплив на творчість багатьох вітчизняних митців, а також по сей день будучи сучасним і затребуваним матеріалом серед читачів. Безліч ювілейних дат серед зарубіжних письменників і поетів у 2017 році.

Дата

Ювілей

Письменник

Творчість
Січень

3

125 років

Джон Рональд Руел Толкін

«Володар кілець», «Хоббіт, або Туди і назад»

15

395 років

Жан Батист Поклен – відомий як Мольєр

«Тартюф», «Дон Жуан», «Скупий», «Міщанин у дворянстві»

24

285 років

П’єр Огюстен Карон де Бомарше

«Севільський цирульник», «Весілля Фігаро», «Тарар»

25

135 років

Вірджинія Вульф

«Хвилі», «Щоденник письменниці»

27

185 років

Льюїс Керролл

«Пригоди Аліси в Країні чудес»
Лютий

2

135 років

Джеймс Джойс

«Портрет художника в юності», «Улісс»

2

135 років

Чарльз Діккенс

«Пригоди Олівера Твіста», «Девід Копперфільд»

11

100 років

Сідні Шелдон

«Зворотний бік півночі», автор сотні бестселерів

25

100 років

Ентоні Берджесс

«Заводний апельсин»

25

310 років

Карло Гольдоні

«Слуга двох панів», «Трактирниця»

26

215 років

Віктор Марі Гюго

«Собор Паризької Богоматері», «Знедолені»

27

210 років

Генрі Уодсуорт Лонгфелло

«Відплата» — чотиривірш

27

115 років

Джон Ернст Стейнбека

«Квартал Тортилья-Флет»
Березень

18

85 років

Джон Апдайк

«Іствікські відьми», романи про кролика, Трилогія книг про Беке
Квітень

1

320 років

Антуан Франсуа Прево

«Історія кавалера де Гріє і Манон Леско»

22

310 років

Генрі Філдінг

«Джозефа Ендрюсі»
Липень

2

140 років

Герман Гессе

лауреат Нобелівської премії, автор «Гри в бісер»

14

150 років

Джон Голсуорсі

«Срібна коробочка», «Сага про Форсайтів», «Гротески»

24

215 років

Олександр Дюма (батько)

Автор численних романів про трьох мушкетерів

20

190 років

Теодор Анрі де Багаття

«Легенда про Тіля», по якій був поставлений спектакль М. Захарова «Пристрасті по Тилю»
Вересень

11

155 років

О. Генрі – Вільям Сідні Портер

«Королі і капуста»

29

470 років

Міґель де Сервантес Сааведра

«Корнелія»

30

810 років

Джалала ад-Діна Мухаммадт Румі

перської поет-суфія
Жовтень

3

120 років

Луї Арагон

Роман «Багаті квартали», збірка віршів «Очі Ельзи»
Листопад

10

130 років

Арнольд Цвейг

«Велика війна білих людей»

14

110 років

Астрід Анна Емілія Ліндгрен

Дитяча письменниця, автор оповідань про Пеппі Довгапанчоха

30

350 років

Джонатан Свіфт

«Подорожі Гуллівера», «Казка бочки»
Грудень

13

220 років

Генріх Гейне

Відомий німецький поет
Ювілеї письменників в 2017 році – прекрасний привід згадати їх творчість або прочитати в перший раз романи і вірші, на які не вистачало часу або бажання.

Про проведення І Міжнародної гри "Sunflower" - 2016





Українська асоціація викладачів зарубіжної літератури спільно з Творчим об єднанням "Соняшник" започатковує щорічну Міжнародну гру зі світової літератури (української та зарубіжної) літератури "Sunflower" для учнів 1-11 класів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів. Проведення інтелектуального змагання планується 30 листопада 2016 року.
Про порядок реєстрації для участі у грі, умови проведення, матеріали для підготовки детальніше на сайті: gra-sunflower.cjm.ua. 


Відповідно до наказу МОН України 
 від 08.05.2015 No 518
змінено назву
предмета "Світова література" на "Зарубіжна література".


Методичні рекомендації щодо вивчення зарубіжної літератури у 2015/2016 н.р. 
Шановні колеги-зарубіжники!
За цими адресами Ви та учні зможете користуватися підручником в електронному варіанті. 
http://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/Svitova_literatura_7klas_Nikolenko.pdf
http://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/Svitova_literatura_7klas_Voloshhuk.pdf

 У 2015-2016  навчальному році вивчення зарубіжної  літератури в  5-7 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
 
У 8-9 класах – за програмою: Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Ірпінь: Перун, 2005.

Програми розміщені на офіційному сайті МОН:http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/.

У 10-11 класах – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 №1021 (офіційний сайт МОН – http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869542).

Програми курсів за вибором і факультативів, рекомендованих Міністерством, вміщено у збірниках:

Збірник програм курсів за вибором і факультативів зі світової літератури. 8–11 класи. Книга 1.  Тернопіль: Мандрівець, 2011;

Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури.  5 – 7 класи: Біла Церква: ТОВ «ОФСЕТ»;

Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури.  8 – 11 класи: Біла Церква: ТОВ «ОФСЕТ» (лист МОН України від 29.05.2015  14.1/12-Г- 333).


У навчальну програму із зарубіжної літератури для 5 – 9 класів   внесено зміни, затверджені наказом МОН від 29.05.2015 № 585.
5 клас

Збільшено кількість годин (на 2) на вивчення теми «Казки народів світу»  за рахунок теми «Природа і людина».

6 клас

Збільшено кількість годин ( відповідно по 1) на вивчення тем «Вступ» і «Міфи народів світу» за рахунок тем «Пригоди і фантастика», «Людські стосунки».

Твори «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) і «Листівки з видами міст» винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя).Повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері перенесено до 8 класу (у розділ «Література XX-XXI ст.» на обов’язкове вивчення).Повість «Брати Лев’яче серце» А. Ліндгрен перенесено до списку додаткового читання.

7 клас

Балади про Робіна Гуда винесено на альтернативне вивчення.

Баладу «Садко» перенесено до списку додаткового читання.Вірш «Круки» І. Вайсгласса перенесено до списку додаткового читання.Вірш «Зінка» Ю. Друніної перенесено до списку додаткового читання.Вірш «Нас не треба жаліти…» С. Гудзенка замінено на вірш «До побачення, хлопчики…» Б. Ш. Окуджави.Твори «Золотий жук» Е. По і оповідання «Пістрява стрічка», «Спілка рудих» А. Конана Дойла винесено на альтернативне вивчення (1-2 твори згаданих письменників за вибором учителя та учнів).Твори «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема і «Пурпурові вітрила» О. Гріна винесено на альтернативне вивчення (1 твір за вибором учителя та учнів).

8 клас

Збільшено кількість годин ( на 1)  на вивчення теми «Античність» за рахунок теми «Священні книги людства».Розділи «Веди», «Коран» спрощено у змісті навчального матеріалу.Теми «Бароко» і «Класицизм» об’єднано в одну тему «Бароко і класицизм», відповідно тему спрощено у змісті навчального матеріалу.Здійснено заміну двох віршів Дж. Донна на сонет «Щоб мучить мене…». Вірші «Галерник» Л. де Гонгори і «Щоб мучить мене…» Дж. Донна винесено на альтернативне вивчення (1 за вибором учителя).Тему «Просвітництво» перенесено до 9 класу.Тему «Сучасна література» замінено на тему «Література XX-XXI ст.», до якої з 6 класу перенесено повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері.

9 клас

Додано тему «Просвітництво» (перенесено з 8 класу).Вірш «Івікові журавлі» Ф. Шиллера перенесено до списку додаткового читання.Розділ «Ф. Достоєвський», тему «Перехід до модернізму» (розділи «Шарль Бодлер», «Поль Верлен», «Артюр Рембо») перенесено до старших класів.Вилучено тему «Перехід до модернізму», натомість розширено вивчення романтизму і творчості Дж. Байрона (поему «Мазепа» і «Паломництво Чайльд Гарольда» запропоновано на альтернативне вивчення), а також реалізму та творчості М. Гоголя (із додаткового читання до основної програми перенесено комедію «Ревізор»).Тему «Сучасна література» замінено на тему «Література XX-XXI ст.».Повість «Собаче серце» М. Булгакова перенесено на альтернативне вивчення в розділ «Література XX-XXI ст.» серед інших творів.
У програмі із зарубіжної літератури  для 5-9 класів  збережено європейський та український вектори. Вона має виразний українознавчий характер. Це чітко прослідковується в її культурологічній, компаративній лініях.
У 10-11 класах уявлення учнів про літературний процес будуть поглиблені у процесі текстуального вивчення шедеврів світової літератури («Божественна комедія» Данте, «Фауст» Й.В. Ґете», «Гамлет» В. Шекспіра, соціально-психологічних і філософських романів та п’єс  XIX-XX ст., творів модернізму і постмодернізму).



Тренінг з вміння уникати стресових ситуацій
Тренінг для вчителів «Як допомогти вчителю зберегти своє здоров’я
та подолати стрес»
Мета: підвищувати грамотність учителів із питань збереження та зміцнення їхнього професійного здоров’я; попереджати професійні деформації, допомагати усувати їх, допомагати психологічно захищатися від стресу, долати наслідки стресових ситуацій, синдром емоційного вигорання.
 Вправа «Три слова про себе»
Кожному пропонують назвати своє ім’я та 3 слова, які характеризують особистість учителя.
 Інформаційне повідомлення «Колесо здоров’я»
За даними ВОЗ, здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб, стан організму, за якого нормально функціонують усі органи.
Рівень здоров’я можна визначати за такими напрямками:
     духовне;
     соціальне;
     фізичне;
     інтелектуальне;
     емоційне;
     професійне;
     психологічне;
     екологічне.
Психолог пропонує всім учасникам намалювати колесо здоров’я і позначити на кожній осі свій рівень кожного із проявів здоров’я та поєднати крапки.
Обговорення
– Чи вийшло у нас коло? Чому?
– Як ви вважаєте, для чого ми проводили цю вправу?
– Над чим замислились, виконуючи цю вправу?
Мозковий штурм «Психологічне здоров’я вчителя  це...»
Усі учасники висловлюють свої думки, а психолог записує всі пропозиції на дошці або на аркуші паперу (фліп-чарті).
Інформаційне повідомлення «Стрес та його джерела»
Відомий дослідник стресу Г. Сельє зазначав, що важливо не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте.
Стрес (тиск, натиск) – це стан напруження, який виникає внаслідок дії сильного подразника у незвичайній ситуації. Стрес необхідний у житті людини. Він допомагає пристосуватися до нових умов, впливає на працездатність, творчість, навчає нас долати перешкоди на життєвому шляху, мобілізувати власні сили й ставати впевненими у собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи.
Стрес – складова частина життя, і в помірних дозах він надає життю смак і аромат, як писав Г. Сельє. Стрес – природний побічний продукт будь-якої діяльності, він відображає потребу людини в адаптації, у пристосуванні до мінливих умов життя. Де вимагає напруження захисних сил, мобілізації внутрішніх ресурсів організму, щоб енергетично забезпечити вирішення нових завдань.
Залежно від подразника, який діє на лю­дину, розрізняють два види стресу.
Дистрес – дія негативних емоцій у ситуаціях горя, нещастя, хвороби, що знижує опірність організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину, заважає їй мобілізуватися.
Евстрес — дія позитивних емоцій, натхнення, творчого осяяння, кохання, коли за плечима ніби крила виростають.
Періодичні емоційні стреси корисні для організму вони позитивно впливають на зовнішній вигляд, мобілізують сили й розумові здібності. Але від дистресу потрібно терміново рятуватися, поки він не встиг втрутитися у ваше життя, здоров’я, кар’єру.
Що ж відбувається з тілом, коли ви потрапляєте у стресову ситуацію? У цей момент надниркові залози викидають у кров гормон адреналін, у вас стискаються кулаки, подих стає уривчастим. Такі зміни передбачені природою як захисна реакція на небезпечні ситуації.
Стрес справді здатний пробудити приховані резерви людини, примножити сили й розумові здібності. Головне при цьому – спрямувати їх у потрібне річище і з’ясувати причини стресу. Якщо цього не зробити, стресові гормони нагромаджуються й «запускають» в організмі іншу хімічну реакцію – людина стає агресивною, починає нервово ходити туди-сюди, метушитись. Утім, за якийсь час усе відбувається навпаки: стрес переходить у стадію пасивних негативних емоцій – опускаються руки, розвивається депресія.
Найнебезпечніша стадія стресу – коли він переходить у хворобу, з якою впоратися до снаги лише кваліфікованому психотерапевтові. На ньому етапі надниркові залози, крім адреналіну, починають продукувати небезпечний гормон кортизон, що може спровокувати погіршення пам’яті, серцево-судинні захворювання, хвороби шлунково-кишкового тракту, ослаблення імунітету, раннє старіння, проблеми зі шкірою.
Стресами різного ступеня інтенсивності «багате» життя кожної людини. Інша річ, що одні вміють їм протистояти, а Інші – ні.
Усіх людей можна умовно поділити на дві групи:
1. До першої належать ті, хто погано переносить галас, поспіх, тобто головними стрес-чинниками для них є надмірні подразники. Це так звані «черепахи», які не можуть ефективно працювати, якщо поруч хтось є, якщо на результати їхньої праці дуже чекають чи мають їх оцінювати. «Черепахи» віддають перевагу спокою, тиші, прагнуть працювати на самоті.
2. Друга група – «скакові коні», навпаки, погано реагують на брак подразників, монотонну діяльність, обмеження в контактах. Цих людей дратує тиша, вони люблять працювати з увімкненим приймачем або телевізором. Якщо на виконання завдання лишається мало часу або хтось дуже чекає на результат їхньої роботи, вони краще концентрують увагу, швидше діють.
Фармакологи та фізіологи здавна знають, що слабкі подразники збуджують життєдіяльність, середні – посилюють її, сильні – гальмують, а дуже сильні – паралізують. Усе залежить від індивідуальних рис особистості: той самий стресор може стати для однієї людини стимулом для саморозвитку, а іншу загнати у сильні негативні переживання.
Прикладом може бути дитяча казка про двох жабенят, які потрапили до глечика зі сметаною.
Казка про жабенят
Одне жабенятко поборсалося трохи й вирішило, що не варто марно старатися, склало лапки й захлинулося. А друге нічого не вирішувало, не міркувало – часу не було – воно стрибало дедалі вище, бо дуже хотіло вибратися. І ось жабеня відчуло опору – це під ним утворилася грудка масла, жабеня легко відштовхнулося й вистрибнуло з глечика. У стані емоційного збудження людина так само втрачає владу над собою, починає робити вчинки, які потім сама ж засуджує.
Визначити стадії стресу можна й за фізичним станом людини:
1. Перша стадія – втома, кров від мозку прибуває до м’язів, розумова діяльність ускладнена, очі сухі, шкіра блискуча й масна.
2. Друга стадія – вертикальний чи боковий страбізм (косоокість), унаслідок якого людина певний час не може адекватно сприймати відстань.
3. Третя стадія – під райдужною оболонкою обох очей видно смугу білкової оболонки. Виникає відчуття роз’єднання із самим собою. Важко контролювати потік свідомості.
Що ж робити, якщо у вас таки дистрес? Вам не принесуть полегшення: «активний відпочинок» біля телевізора; також читання книжок, спроби звинуватити у своїх невдачах інших; сплески бурхливих емоцій зі сльозами й голосінням; бажання «усамітнитися», щоб «плекати» свій поганий настрій; снодійне.
Тест «Чи все у вас гаразд із нервами?»
Стреси, постійні перевантаження нерідко називають «хворобою століття». Багато хто з нас помічає, що стає дедалі дратівливішим, запальнішим, нервовим. Як же ми долаємо повсякденні турботи? Наскільки нам вдається опанувати себе у важливий, критичний момент? Хоча б приблизну відповідь на ці запитання, можливо, дасть цей тест.
Оберіть один із варіантів відповідей:
а) дуже;
б) не надто;
в) у жодному разі.
Чи виводять вас із рівноваги:
1. Зім’ята сторінка газети, яку ви хочете почитати?
2. Літня жінка, одягнута, як молоденька дівчина?
3. Надмірна близькість співрозмовника (наприклад, у тролейбусі в «годину пік»)?
4. Жінка, яка палить на вулиці?
5. Коли якась людина кашляє у ваш бік?
6. Коли хтось гризе нігті?
7. Коли хтось сміється не до речі?
8. Коли хтось намагається вчити вас, що і як треба робити?
9. Коли кохана дівчина чи хлопець постійно запізнюється?
10. Коли в кінотеатрі той, хто сидить перед вами, постійно крутиться й коментує сюжет фільму?
11. Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви тільки збираєтеся прочитати?
12. Коли вам дарують непотрібні предмети?
13. Гучна розмова в громадському транспорті?
14. Надто сильний запах парфумів?
15. Людина, яка жестикулює під час розмови?
16. Колега, який дуже часто вживає іноземні слова?
 Обговорення результатів тестування
За кожну відповідь:
      «дуже» – три бали;
      «не надто» – один бал;
      «у жодному разі» – нуль.
Більше від 50 балів – ви не з терплячих і спокійних людей. Вас дратує усе, навіть незначні речі. Ви запальні, легко втрачаєте контроль над собою. А це дуже розхитує нервову систему, від цього страждають люди довкола вас.
Від 12 до 49 балів – вас дратує найнеприємніше, але з буденних негараздів ви не робите драми. До неприємностей ви вмієте «повертатися спиною», досить легко забуваєте про них.
11 і менше балів – ви дуже спокійна людина, реально дивитеся на життя. Вас не так легко вивести з рівноваги.
Обговорення тверджень
Учителям пропонують висловити свої думки щодо тверджень:
      мені не можна помилятися;
      я маю стримуватися;
      я не маю права бути упередженим;
      я маю бути у всьому прикладом для наслідування.
Позитивне ставлення до цих висловів вказує на те, що у вчителя може виникнути емоційне вигорання.
 Вправа «Проблема»
Вправа спрямована на зниження суб’єктивної значущості проблемної ситуації для людини, досягнення нею внутрішнього спокою й адекватного ставлення до проблеми. Час: 10-15 хвилин.
1. Сядьте зручно, заплющте очі. Спробуйте уявити образ-картинку проблеми.
2. Подумайте про те, що останнім часом хвилює й мучить вас найбільше. Коротко сформулюйте це для себе у двох-трьох словах.
3. Уявіть людину, з якою ви нещодавно обговорювали свою проблему. Згадайте, про що вона казала, і що ви відповідали. Відтворіть у своїй уяві інтер’єр кімнати, час і зміст бесіди.
4. Силою уяви спробуйте побачити ситуацію збоку, начебто ви стали зовнішнім спостерігачем. Наприклад, ви бачите себе і свого співрозмовника відбитими у дзеркалі. Включіть у цю «картинку» ваших найближчих сусідів, знайомих або родичів. Які проблеми й невирішені питання є в них? Що їх мучить і які перешкоди їм доводиться переборювати в житті? Уявіть будинок, в якому ви живете, і людей, які живуть разом з вами.
5. Коли ваша «картинка» розшириться і стане для вас виразною, включіть у неї ваше місто, в якому ви живете, подумайте також про всю країну, про її величезні простори і людей, які живуть у всіх цих містах, селах. Розширюючи свою уяву, уявіть тепер всю нашу Землю з її материками, океанами й мільярдами людей.
6. Рухайтеся далі до розширення «картинки»: подумайте про нашу Сонячну систему – величезне вогняне Сонце й планети, які обертаються довкола нього. Спробуйте відчути нескінченність Галактики та її байдужий «спокій», байдужість до існування якихось маленьких людських істот, які населяють Землю...
7. Утримуючи у своїй уяві це переживання неосяжної глибини Космосу, знову подумайте про свою проблему. Спробуйте сформулювати її у двох-трьох словах.
Після виконання вправи вчителі зазвичай діляться своїми враженнями, наприклад:
1. «Я зміг заспокоїтися, коли відчув, що моя проблема – мізерно мала порівняно з величезним і величним Космосом!».
Це добре. Міркування під час вправи були для цієї людини корисними. Проблема, що реально існує в неї, перестала бути такою величезною, як здавалося раніше. Очевидно, перебільшення значущості своєї проблеми придушувало й заважало виробити розумне рішення.
2. «Я здивований тим, що проблема взагалі перестала для мене існувати! Коли я зміг відчути неосяжність і вічність Космосу наприкінці вправи, при повторному поверненні до своєї проблеми я не міг її сформулювати».
Такий результат свідчить про те, що проблема цієї людини була викликана її втомою і внутрішнім напруженням. Тільки-но вона трохи відпочила і заспокоїлася, проблема перестала для неї існувати.
3. «Моя проблема стала для мене не такою важливою, тільки-но я подумав про те, скільки людей живе у моїй країні і на цій планеті, і скільки таких, які справді страждають!».
Для цієї людини корисно було поміркувати те, що вона не сама у своєму стражданні. Вона подумала про те, що в багатьох є ще важчі проблеми, і відчула свою єдність із ними. Водночас їй вдалося зрозуміти, що в житті можуть бути ще складніші ситуації, ніж та, в якій вона опинилася.
4. «Мені було так добре в Космосі! І зовсім не хотілося повертатися на Землю!».
Таке ставлення до вправи показує, що людина прагнула просто заспокоїтися, внутрішньо дистанціювавшись від своїх проблем, хоча б на якийсь час поринути у світ мрій і фантазій. На якийсь час це допоможе, але повертатися в реальність і вирішувати свої проблеми все одно буде треба.
5. «У мене нічого не змінилося. Моя проблема залишилася для мене такою ж важкою, як і на початку вправи. Те формулювання проблеми, що було на початку, залишилося й наприкінці. Я так само сформулював проблему після повернення з Космосу».
Такий результат свідчить багато про що.
По-перше, ця людина настільки поглинута своєю справді складною проблемою, що міркування про інших людей і Космос упродовж кількох хвилин для неї явно недостатньо.
По-друге, цілком можливо, вона уже впоралася зі своєю проблемою самотужки й виконання психотехнічної вправи було для неї не аж таке важливе.
По-третє, можливо, їй потрібні інші засоби зняття напруження. І це – нормально. Немає засобів, які допомагають всім і завжди.
Як ми вже говорили вище, психологічні методи строго індивідуальні й необхідно шукати ті, які допомагають саме вам. Головне – керувати своїми почуттями та знаходити саме свої засоби саморегуляції.
Підбиття підсумків
Учителів просять висловитися про те, що вони почули та побачили на семінарі-тренінгу, і пропонують рекомендації, як діяти у стресовій ситуації:
1. З’ясуйте, що саме вас тривожить і зачіпає за живе. Розкажіть про те, що вас турбує, близькій людині. Це особливий психологічний прийом: проаналізувавши складну ситуацію вголос, ви дістанетеся кореня своїх проблем і знайдете вихід.
2. Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до стресового, час біжить швидше. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нікуди не встигає.
3. Навчіться керувати своїми емоціями. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Вирватися зі стресового кола допоможе найпростіша йогівська вправа. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору й розведіть їх у сторони, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на другу – ліва знизу. Цього цілком достатньо, щоб повноцінно відпочити, наситити мозок киснем і заспокоїтися. Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам удасться впоратися із хвилюванням. Наприклад, купіть собі щось у подарунок. Причому робити це потрібно не так заради себе, як заради свого мозку. Ваша «сіра речовина» теж потребує подяки за відмінно виконану роботу.
4. Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу усмішку організм про­дукуватиме бажані гормони радості.
5. Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях. Застосуйте японський спосіб боротьби зі стресами. Коли японець відчуває роздратування, він щосили б’є опудало свого шефа. А якщо у вас під рукою ляльки не виявилося, напишіть «обурливого» листа і з усією люттю, на яку ви здатні, спаліть його або розірвіть на шматки.
6. Вживайте вітамін Е. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. До речі, цей вітамін міститься у картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах.
7. Є багато різних систем аутотренінгу. На жаль, на те, щоб опанувати їх, у нас часто не вистачає терпіння й часу. А ось засвоїти кілька формул самозаспокоєння зовсім не важко.
 Формули для самозаспокоєння:
         відкинь цю думку;
         усе буде добре;
         проблема вирішиться;
         це не варте хвилювання;
         я зосереджуюсь на своєму диханні;
         я почуваюся здоровою;
         я абсолютно спокійна;
         як я могла хвилюватися через такі дрібниці;
         думки розважливі, спокійно обмірковую свої подальші дії.
На перший погляд, усе це може здатися примітивним. Але чому б не спробувати потренуватися!.. Опанувати себе – це оволодіти ситуацією.

Оформлення  бібліографічного опису джерел

З липня 2007 року набув чинності новий національний стандарт ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 «Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання».

Алгоритм оформлення статті з періодичного друкованого видання:
Один автор:
Прізвище ініціали автора. Назва статті. / ім’я, по батькові автора або ініціали прізвище автора // Назва журналу. – Рік. –. – С. ??.
Наприклад:
Волинець І. М. Краєзнавчі матеріали на уроках зарубіжної літератури / І. М. Волинець // Світло. – 2002. – № 4. – С. 112–116.

Два автори:
Прізвище ініціали першого автора. Назва статті. / ініціали, прізвище першого автора, ініціали, прізвище другого автора // Назва журналу. – Рік. –. – С. ??.

Алгоритм оформлення статті з електронного видання:

Прізвище ініціали автора. Назва статті [Електронний ресурс] / ім'я, по батькові автора або ініціали прізвище автора // Назва журналу. – Рік. – . – Режим доступу: електронна адреса, за якою розміщена стаття http://www...

Наприклад:
Кабан Л. В. Оцінювання інноваційної діяльності загальноосвітніх навчальних закладів регіону [Електронний ресурс] / Лариса Василівна Кабан // Народна освіта.  2007.  Випуск 1.  Режим доступу: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku\1\statti\2kaban\2kaban.htm

Зміни в оформленні книг (посібників, збірників, монографій тощо):

Змінені правила вживання великої та малої літер. У списку джерел з маленької букви пишуть відомості, що відносяться до заголовку (підруч. для вузів, матеріали конф., тези, навчально-методичний посібник тощо),  відомості про відповідальність (ред., упоряд., редкол. та ін.) наприклад:
Психологія : підруч. для вузів.
Психология : словарь / отв. ред. Гончарук П. В.
Звертаємо увагу на зміни в написанні знаків пунктуації!  У новому стандарті застосовують проміжок в один друкований знак до і після приписного знака:  тире (), скісна риска (/), дві скісні (//), двокрапка (:). 
Виняток – крапка (.) та кома (,) – проміжки залишають тільки після них.


Детальніше ознайомлення з новими правилами оформлення списку бібліографії представлено у таблиці:

Характеристика джерела
Приклад оформлення
Книги:

Один автор
1.     Тимошик М. С. Книга для автора, редактора, видавця : практ. посіб. / Микола Степанович Тимошик. — 2-ге вид., стереотипне. — К. : Наша культура і наука, 2006. — 560 с.
2.     Бондар Ю. В. Національний інформаційний простір новітньої України: становлення та функціонування у процесі політичної трансформації суспільства : монографія. — К. : Міжрегіон. Акад. упр. персоналом, 2007. — 184 с. — Бібілогр.: с. 166—183.
Два автори
1.      Ромовська З. В. Сімейне законодавство України / З. В. Ромовська, Ю. В. Черняк. — К. : Прецедент, 2006. — 93 с.
2.      Суберляк О. В. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів : підруч. [для студ. вищ. навч. закл.] / О. В. Суберляк, П. І. Баштанник. — Львів : Растр-7, 2007. — 375 с.

Три автори

1.        Мацько Л. І. Стилістика ділового мовлення та редагування ділових документів / Мацько Л. І., Кравець Л. В., Солдаткіна О. В. — К. : Ун-т “Україна”, 2005. — 281 с.
Чотири автори
1.      Методика нормування ресурсів для виробництва продукції рослинництва / [ Вітвіцький В. В., Кисляченко М. Ф., Лобастов І. В., Нечипорук А. А.]. — К. : НДІ "Украгропромпродуктивність", 2006. — 106 с.
2.      Механізація переробної галузі агропромислового комплексу : [підруч. для учнів проф.-техн. навч. закл.] / О. В. Гвоздєв, Ф. Ю. Ялпачик, Ю. П. Рогач, М. М. Сердюк. — К. : Вища освіта, 2006. — 478 с.
Пять і більше авторів
1.      Психология менеджмента / [Власов П. К., Липницкий А. В., Лущихина И. М. и др.] ; под ред. Г. С. Никифорова. — [3-е изд.]. — Х. : Гуманитар. центр, 2007. — 510 с.
2.      Формування здорового способу життя молоді : навч.-метод. посіб. для працівників соц. служб для сім’ї, дітей та молоді / [Т. В. Бондар, О. Г. Карпенко, Д. М. Дикова-Фаворська та ін.]. — К. : Укр. ін-т соц. дослідж., 2005. — 115 с.

 

Без автора
1.    Історія Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря / [авт. тексту В. Клос]. — К. : Грані-Т, 2007. — 119 с.
2.    Основи перекладу: граматичні та лексичні аспекти : навч. посіб. / за ред. В. К. Шпака. — К. : Знання, 2005. — 311 с.
3.    Рекомендації щодо складання бібліографічного опису в картках для каталогів і картотек (у зв’язку з набуттям чинності ДСТУ ГОСТ 7.1:2006) / уклад. О. Б. Рудич. — К. : Кн. Палата України, 2007. — 60 с.

 

Багатотомний документ
1.      Історія Національної академії наук України, 1941—1945 / [упоряд. Л. М. Яременко та ін.]. — К. : Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, 2007—    .— (Джерела з історії науки в Україні). Ч. 2 : Додатки — 2007. — 573, [1] c.
2.      Межгосударственные стандарты : каталог в 6 т. / [сост. Ковалева И. В., Рубцова Е. Ю. ; ред. Иванов В. Л.]. — Львов : НТЦ "Леонорм-Стандарт", 2005—    .— (Серия "Нормативная база предприятия"). Т. 1. — 2005. — 277 с.
3.      Бондаренко В. Г. Теорія ймовірностей і математична статистика. Ч.1 / В. Г. Бондаренко, І. Ю. Канівська, С. М. Парамонова. — К. : НТУУ "КПІ", 2006. — 125 с.

Матеріали конференцій, семінарів

1.      Проблеми обчислювальної механіки і міцності конструкцій : зб. наук. праць / наук. ред. В. І. Моссаковський. — Дніпропетровськ : Навч. кн., 1999. — 215 с.

 

2.   Економіка, менеджмент, освіта в системі реформування агропромислового комплексу : матеріали Всеукр. конф. молодих учених-аграрників ["Молодь України і аграрна реформа"], (Харків, 11—13 жовт. 2000 р.) / М-во аграр. політики, Харк. держ. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. — Х. : Харк. держ. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва, 2000. — 167 с.

Словники

1.   Географія : словник-довідник / [авт.-уклад. Ципін В. Л.]. — Х. : Халімон, 2006. — 175, [1] с.
2.   Тимошенко З. І. Болонський процес в дії : словник-довідник основ. термінів і понять з орг. навч. процесу у вищ. навч. закл. / З. І. Тимошенко, О. І. Тимошенко. — К. : Європ. ун-т, 2007. — 57 с.

Атласи

1.      Анатомія пам’яті : атлас схем і рисунків провідних шляхів і структур нервової системи, що беруть участь у процесах пам’яті : посіб. для студ. та лікарів / О. Л. Дроздов, Л. А. Дзяк, В. О. Козлов, В. Д. Маковецький. — 2-ге вид., розшир. та доповн. — Дніпропетровськ : Пороги, 2005. — 218 с.
Законодавчі та нормативні документи
1.      Медична статистика статистика : зб. нормат. док. / упоряд. та голов. ред. В. М. Заболотько. — К. : МНІАЦ мед. статистики : Медінформ, 2006. — 459 с. — (Нормативні директивні правові документи).
2.    Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України : наказ Міністерства освіти і науки України від 17.06.2008 № 537
Дисертації
1.      Петров П.П. Активність молодих зірок сонячної маси:  дис. ... доктора фіз.-мат. наук : 01.03.02 / Петров Петро Петрович. – К., 2005. – 276 с.
Автореферати дисертацій
1.      Новосад І.Я. Технологічне забезпечення виготовлення секцій робочих органів гнучких гвинтових конвеєрів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.02.08 „Технологія машинобудування” / І. Я. Новосад. — Тернопіль, 2007. — 20 с.

Частина книги, періодичного, продовжуваного видання


1.   Козіна Ж. Л. Теоретичні основи і результати практичного застосування системного аналізу в наукових дослідженнях в області спортивних ігор / Ж. Л. Козіна // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 6. — С. 15—18, 35—38.
2.   Гранчак Т. Інформаційно-аналітичні структури бібліотек в умовах демократичних перетворень / Тетяна Гранчак, Валерій Горовий // Бібліотечний вісник. — 2006. — № 6. — С. 14—17.
3.   Валькман Ю. Р. Моделирование НЕ-факторов — основа интеллектуализации компьютерных технологий / Ю. Р. Валькман, В. С. Быков, А. Ю. Рыхальский // Системні дослідження та інформаційні технології. — 2007. — № 1. — С. 39—61.

Електронні ресурси

1.      Богомольний Б. Р. Медицина екстремальних ситуацій [Електронний ресурс] ] : навч. посіб. для студ. мед. вузів III—IV рівнів акредитації / Б. Р. Богомольний, В. В. Кононенко, П. М. Чуєв. — 80 Min / 700 MB. — Одеса : Одес. мед. ун-т, 2003. — (Бібліотека студента-медика) — 1 електрон. опт. диск (CD-ROM) ; 12 см. — Систем. вимоги: Pentium ; 32 Mb RAM ; Windows 95, 98, 2000, XP ; MS Word 97-2000.— Назва з контейнера.

 

3.        Бібліотека і доступність інформації у сучасному світі: електронні ресурси в науці, культурі та освіті : (підсумки 10-ї Міжнар. конф. „Крим-2003”) [Електронний ресурс] / Л. Й. Костенко, А. О. Чекмарьов, А. Г. Бровкін, І. А. Павлуша // Бібліотечний вісник — 2003. — № 4. — С. 43. — Режим доступу до журн.:     http://www.nbuv.gov.ua/articles/2003/03klinko.htm



12 сервісів для викладачів та вчителів зі створення повноцінних, коротких і мікрокурсів

Сервіси для створення власних курсів


Нові освітні технології хороші тим, що дозволяють кожному не тільки вчитися, а й вчити. Edutainme знайшли 12 сервісів, кожний з яких дозволяє без особливих зусиль провести свій курс, а деякі - ще й заробити на цьому.

Lore



Спочатку Lore легко сплутати з Facebook, але ця схожість лише візуальна. Те, що в одному було стрічкою новин, в іншому стало стрічкою курсів, де викладачі компонують лекції із картинок, презентацій, таблиць, аудіо- та відеороликів. Повноцінний профіль є тільки у викладача, а у студентів сторінки досить-таки безликі, що розумно - все ж це освітня, а не розважальна мережа. «Стрічкове» оформлення курсів полегшує спілкування - студенти можуть задавати питання під будь-яким постом (навіть якщо це звичайна картинка). Ще у кожного учня є особистий щоденник для ведення заміток, календар, де викладач призначає дати здачі робіт, і бібліотека з необхідною для курсу електронною літературою. Реєстрація в Lore відкрита для всіх викладачів, а студенти отримують доступ до мережі тільки на запрошення учителя. Але і для тих, і для інших сервіс завжди залишається безкоштовним.



Eliademy



Освітня платформа фінської компанії CBTec, яку заснували вихідці з Nokia. Eliademy намагається повністю умістити процес проходження курсів у браузер - прямо на місці можна переглядати навіть таблиці Excel і презентації PowerPoint. Під викладеними файлами викладачі залишають голосові замітки - так в Eliademy і формуються лекції. Кожен урок можна пов'язати з певним домашнім завданням. Стрічки для обговорень тут немає, зате є форум, де можна вести групові дискусії як на Coursera. Якщо хочете приховати свій курс від сторонніх очей, зробіть його закритим і пускайте за запрошеннями. Реєстрація в Eliademy безкоштовна, але бажаючі можуть встановити плату за прослуховування лекцій.



EduBrite



EduBrite намагається спростити життя викладачам. Створювати свої уроки тут дуже легко, процес схожий на написання поста в блог - закидаємо необхідні файли, розставляємо їх у правильному порядку, даємо коментарі, і готово! Після того, як ви зробите кілька уроків, їх можна зв'язати в курс і завершити його тестом з пройденого матеріалу. У EduBrite студенти не мають можливості спілкуватися один з одним, зате у сервісу є додаток для iPad, де можна завантажувати уроки і переглядати їх в офлайні. Вартість EduBrite залежить від кількості студентів, тривалості підписки і типу аккаунта. Наприклад, тариф Personal для групи до 25 студентів буде безкоштовним, а тариф Business для такої ж групи обійдеться в $24 на місяць, зате дозволить заробляти на курсах.



Moodle



Система управління курсами з Австралії. Відразу після реєстрації платформа попросить визначитися із технічними моментами - задати налаштування приватності, вказати тривалість курсу та ін. Потім можна збирати лекції з різних файлів і навіть підготувати заключний іспит. Хоча функціонал Moodle вельми скромний, деякі можливості сервісу унікальні: наприклад, є можливість вставити його як модуль в інші сайти за допомогою спеціального програмного коду. Це зручно, якщо ви хочете презентувати свій курс на якомусь сайті. Також в Moodle можна робити опитування, глосарії, анкети і невеликі бази даних. Сервіс повністю безкоштовний.



Cornerstone OnDemand



Освітня платформа для навчання працівників великих організацій - приватних і державних компаній або університетів. OnDemand можна використовувати як для підвищення кваліфікації співробітників, так і для первинного навчання нового персоналу або студентів. На відміну від інших сервісів, OnDemand працює як своєрідна біржа викладачів - перш, аніж почати створення курсу, необхідно розмістити своє резюме, вказавши спеціалізацію і коротко розповівши про свій підхід до навчання. Після цього на вас може вийти роботодавець, який і залишить вам заявку на створення курсу - при цьому вибір методики і змісту залишиться за вами. OnDemand заточена під мобільне користування - у сервісу є версії для Android і iOS, а також можливість завантажувати і вивчати уроки офлайн. Вартість роботи в OnDemand обговорюється безпосередньо з клієнтом - сервіс виступає тільки у ролі посередника.



Versal



Versal відразу привертає простим і зрозумілим інтерфейсом. Кожен курс тут створюється із функціональних елементів - відеороликів, діаграм, картинок, пояснювальних записів тощо. Елементи додаються простим перетягуванням іконок в робочу область, де можна розташувати їх в правильному порядку. Після завершення роботи Versal дає посилання на курс, яке можна відправити своїм студентам або розмістити в соціальних мережах. Спеціальних можливостей для спілкування зі студентами (відео- або аудіоконференцій, чату або форуму) у сервісу немає. Versal безкоштовний для приватних осіб, але для організацій вартість сервісу залежить від кількості учнів. Наприклад, 500 студентів обійдуться вам у $100 на місяць, а 3500 - вже в $1250 на місяць.



Basecamp


Basecamp добре відомий у IT-середовищі - це одне з найпопулярніших додатків для менеджменту проектів, простий в освоєнні, але дуже гнучкий та швидкий. Над кожним проектом можна працювати групами: адміністратор створює дискусії, формує список завдань і завантажує необхідні для їх виконання файли, а виконавці беруть участь в обговоренні і працюють над поставленими завданнями. По суті, це відмінне середовище для ведення онлайн-курсів - інструментарій Basecamp аналогічний такому у Lore або Eliademy. До того ж, сервіс підтримується більшістю сучасних платформ і має мобільні версії для Android і iOS. І головне - Basecamp абсолютно безкоштовний для викладачів. Потрібно тільки зареєструватися на сайті сервісу і написати короткий лист на адресу teachers@basecamp.com з розповіддю, де ви працюєте і що викладаєте.

Edmodo

Edmodo - щось на зразок соціальної мережі для викладачів і студентів. Сервіс збудований навколо спілкування - викладач може створювати предметні групи для обміну навчальними матеріалами, опитування і тести для перевірки знань учнів, завантажувати книги в спеціальний бібліотечний розділ, а інші файли - на Google Drive, який синхронізується із Edmodo. Все це створює середовище, де ментори й учні спілкуються на рівних і діляться досвідом. Особливо активних студентів тут можна додатково мотивувати бейджами - «старанний учень», «допоможе з домашнім завданням» тощо. Сервіс повністю безкоштовний, всі його можливості відкриваються одразу після реєстрації. До того ж, у Edmodo є мобільна версія для Android і iOS, теж безкоштовна.

Udemy

В Udemy відчувається серйозний технічний ухил - значна частина місцевих курсів пропонує робити мобільні додатки, вивчати Java і знайомитися із новою мовою програмування Apple - Swift. Щоб створити курс в Udemy, потрібно зареєструватися в якості викладача, увійти в редактор і додати у нього необхідні для навчання файли, після чого скомпонувати їх у правильному порядку. Кожен урок можна завершувати тестом для перевірки знань. Студенти, у свою чергу, можуть задавати питання на спеціальній панелі курсу і спілкуватися у курсовій групі - в цьому Udemy подібний до Coursera. У сервісу є мобільний додаток для Android і iOS - ви можете завантажувати уроки на смартфон і вивчати їх офлайн. Сервіс безкоштовний, але деякі курси коштують грошей - цей момент залишається на розсуд викладача. Також Udemy надає викладачам послуги у вигляді реклами або залучення учнів. У першому випадку він бере винагороду у 3% від продажів курсу, у другому - 50%.

Peer 2 Peer University

У Peer 2 Peer University панує демократія - уроки тут створюються спільно учнями та викладачами. Процес проходить у вигляді дискусії, учасники якої діляться досвідом і думками. Творець курсу запускає тему - викладає ролик або лекцію - після чого його доповнюють інші користувачі. Сервіс зрівнює професорів і звичайних користувачів - люди із науковими ступенями спілкуються тут з ентузіастами, які отримали свої знання у мережі. Peer 2 Peer University повністю безкоштовний.

Coursmos

Сервіс для створення мікрокурсов, тривалість яких не перевищує години. Такі уроки дозволяють швидко навчитися конкретним навичкам або отримати загальні знання в певній сфері. Практично всі курси мають формат відеозапису, який супроводжують текстові пояснення. Важливий момент - свій урок можна зробити навіть на смартфоні за допомогою мобільного додатку для Android і iOS. Готовий матеріал викладається у загальний доступ або пропонується окремим учасникам за посиланням. Coursmos безкоштовний, але при бажанні ви можете зробити платний курс. У цьому випадку сервіс візьме невелику комісію із прибутку.

Stepic

Простий веб-сервіс для створення коротких курсів: підтримуються формати MOOC і SPOC, уроки можна вбудовувати на інші сайти і платформи, включаючи Coursera, edX, Moodle, Canvas та інші. Щоб створити курс, достатньо зареєструватися на сайті або увійти через обліковий запис Google+, Facebook, Twitter, Coursera або навіть GitHub. Stepic пропонує подавати інформацію маленькими частинами, «кроками». Кожен «крок» - це картинка, невеликий текст, посилання, питання або тест. Суворої структури немає - при бажанні ви можете перевіряти знання після кожного речення. Мобільний додаток Stepic поки не випустив, і в цілому сайт не надто стабільно працює на смартфонах і планшетах. Зате сервіс повністю безкоштовний, а всі курси знаходяться у вільному доступі.

Єгор Антоненков, Edutainme 
За матеріалами: Освіта.ua

Методи викладання: як стати ефективним учителем


Новий звіт Саттон Траст (Sutton Trust improving social mobility through education – провідна організація Великої Британії, що займається питаннями підвищення соціальної мобільності освіти, фінансує більше двохсот програм на замовлення 140-а наукових установ, ‑ пер.) наводить докази успішних методів викладання.



Питання про те, як стати добрим учителем, завжди було предметом дискусій. Така постановка питання створює досить багато проблем, оскільки просто не існує, та й не може існувати універсального рецепту для успіху вчителя, тому що різні підходи спрацьовують тільки в конкретних фахівців і для певних учнів класу.



Саттон Траст установлено, що популярні в освіті методи навчання, такі як надмірна похвала й заохочення учнів або надання їм можливості самим відкрити для себе ключові знання, насправді не дають високих позитивних результатів.



Автор докладу, професор Роберт Коі з Даремського університету стверджує, що це всього лише «стартовий пакет» для осмислення того, що ж усе-таки робить викладання ефективним.



Отже, що рекомендується в докладі? Ось десять основних позицій, які слід ураховувати вчителю у своїй роботі.



1. Знайте свій предмет



У докладі, підготовленому на підставі вивчення більше двохсот томів результатів досліджень, наголошується принаймні на шести основних сталих складових ефективності навчання. І одним із найважливіших є відмінні знання вчителем свого предмета.



Це може видатись очевидним, але в докладі наголошується, що кращі вчителі володіють більше глибокими знаннями свого предмета, проте якщо вони виявляються нижче певного рівня, то «істотно знижують» результативність у навчанні учнів.



На підставі цих позицій робиться висновок про необхідність «цільової допомоги» вчителям, надаючи їм розуміння конкретних галузей, де їхні знання слабкі, що може бути дуже корисним.



2. Похвала може принести більше шкоди, ніж користі



Так, у докладі затверджується, що похвала може бути для учнів шкідливою. Ряд досліджень, проведених фахівцями в області освіти, у тому числі Керолом Дуеком, професором психології Стенфордського університету та професорами Джоном Хетті й Хелен Тімперлі з Оклендського університету, чітко зафіксували цей феномен.



Дебора Стіек, декан Стенфордськой вищої школи, каже, що похвала перше за все призначається для того, щоб обнадіяти учня, але в той же час вона може реально «передати учню низькі очікування вчителя». Вона відзначає, якщо слабкі успіхи учня вчитель сприйняв зі співчуттям, а не із засудженням, то це швидше за все принесе учню більше шкоди, ніж користі.



Доклад містить застереження із цього приводу, називаючи такі висновки відкритими для інтерпретації, і вчителі можуть самі вирішити, як поступати в тому чи іншому випадку, оскільки методи, що використовуються вчителем, не можна застосовувати в будь-яких обставинах.



3. Контроль і оцінка навчання

Ефективне викладання має величезний уплив на досягнення учнів «із бідних сімей», а вірно організоване оцінювання є основою ефективного навчання, наголошується в докладі. Такий підхід включає надання дітям достатнього часу, щоби вони змогли вдосконалювати отримані нові знання й уміння, тобто вчитель повинен «навчати поступово».

Визначення ефективності зробити не просто, але доклад визнає, що прогрес учнів є тим мірилом, за допомогою якого слід оцінювати якість роботи вчителя.

4. Уподобання у методиці викладання

Природа причин, з яких вчителі використовують ті чи інші форми та методи навчання у класі та сподіваються добитися позитивних успіхів учнів, упливає на їхню успішність. Мікі Ескью, автор методики визначення ефективності роботи вчителів, уважає, що думки вчителя про те, як саме треба викладати, наприклад, математику, разом з уявленнями вчителя про те, наскільки діти її засвоять, є важливим чинником ефективності навчання.

Разом із тим дані, що підтверджують це, не є достатньо переконливими. Дослідження професорів Стіва Хіггінса з Даремського університету та Девіда Мозлі з Ньюкаслського університету педагогічних уподобань вчителів з використання у викладанні ІК-технологій не підтвердили стійку залежність між перевагами вчителя при виборі технології та успішністю учнів.

5. Взаємостосунки вчителя й вихованців

Така зафіксована позиція також може видатися цілком очевидною. І в докладі чітко фіксується, що механізми взаємодії вчителя з учнями мають великий уплив на процес навчання, а також створюють певну «атмосферу у класі». У докладі увага акцентується на величезній важливості створення позитивного мікроклімату у класі, щоби «постійно сприяти та підтверджувати самооцінку учнів». Успіх учня повинен бути атрибутом його зусиль, а не здібностей.

6. Управління дисципліною

Викликає інтерес, що це, як з'ясувалося, не такий значний критерій у порівнянні з високим рівнем знань вчителя свого предмета. Але управління навчальною діяльністю учнів класу, у тому числі й те, наскільки оптимально вчитель використовує час на уроці, координує свої власні ресурси та ресурси учнів, а також підтримує дисципліну учнів, відзначається як важлива складова.

7. Немає доказів, що диференціація працює

Установлено, що диференціація учнів на групи залежно від їхніх здібностей практично не впливає на результати навчання. Така установка теоретично може дозволити вчителю вибрати той темп навчання, який підходить усім учням. Учитель може в певних випадках навчати дуже швидко учнів у групі з високими здібностями та дуже поволі – з низькими.

8. Не турбуйтеся про стиль навчання

Опитування показало, що більше 90 % учителів уважають, що діти вчаться набагато краще, коли одержують навчальну інформацію в тому «стилі навчання», якому вони віддають перевагу. Але, не дивлячися на популярність такого підходу серед більшості вчителів, не зафіксовано жодних доказів того, що це насправді працює.

9. Початок навчання має бути важким
Це один із висновків, який може здивувати вчителів. Учні повинні усвідомити складність навчання в короткостроковій перспективі. Проте в міру засвоєння більшого обсягу навчальної інформації учень повинен побачити істотний прогрес у довгостроковій перспективі.

Елізабет Лігон Бьорк, професор Мічиганського університету та Роберт Бьорк, професор Каліфорнійського університету, стверджують, що вчителям необхідно спочатку підбирати досить високий рівень складності завдань для учнів, щоби вони перше за все отримали обсяг знань, необхідний у подальшому.

10. Вибудовуйте відносини з колегами та батьками

Професійна поведінка педагога, у тому числі підтримка колег і вміння розмовляти з батьками учнів, також має досить помірний уплив на процес навчання. У докладі йдеться про те, що не встановлено прямого зв'язку між практикою взаємостосунків вчителів із колегами та батьками й успішністю учнів, проте для більш широкого визначення успішного викладання такий критерій треба включити.

Комментариев нет:

Отправить комментарий